söndag 4 juni 2023

18-dagars valparna växer vidare.

Planetkullen är 18 dagar idag. Knubbiga och fina. Alla som ser powder puffen, Jupiter blir totalt förälskade. En knubbig vit isbjörnsunge som gärna vilar i någons famn. Tjejerna är ju superfina dom också, men det är inte alla som är vana vid nakna hundar. När de nu är 2½ veckor unga, så märks skillnaderna mellan valparna mer och mer. Neptunus teckning på huvudet, ovanför ögonen, blir mer och mer bruntonad och helt grymt fin, då hon har lite vitt i som ger en härlig skuggning. Venus är mer enhetlig i färgerna. Hon är mörkt grå/svart bortsett från hennes vita "blixt" i pannan och en liten fläck i nacken.

Viktutveckling i gram:      Nyfödd    1 vecka.  2 veckor.  18 dagar

Venus                                    218            423        638            771

Jupiter                                  205            389        600            724

Neptunus                              224             375        603            737


   

Alla 3 är till salu. --> Se annons här på sidan under:         Till salu.

På Kennelklubbens sida: (1 annons per valp).   Jupiter:      https://www.kopahund.se/#/annons/5051.

                                                                            Neptunus: https://www.kopahund.se/#/annons/5053.

                                                                            Venus:       https://www.kopahund.se/#/annons/5052.

---...---...---

Idag är det avslutning för mig och Idun på aktiveringskursen hos Forserums-Brukshund-Klubb. Jag gillar verkligen att å kurs. Dels så utvecklas ju min och hundens samhörighet. Dels så får både hunden och husse träffa andra tvåbenta "hundtokar". Jag ska försöka gå någon kurs i höst igen. Att just få känsla för varandra som ekipage är nog det viktigaste. Jag ser tydligt att mina hundar som jag "kursat" med, bättre förstår mina signaler än de som jag inte gått någon kurs med.

---...---...---

Imorgon (måndag) är det ju en klämdag, så har en kompis och jag bestämt att vi ska lägga spår åt våra Chinese Crested. - Det är faktiskt så att även en sällskapshund har en nos. Att de får använda alla sina sinnen stimulerar dom. Lite hjärngympa ger betydligt mer än bara en promenad. Efteråt brukar de ligga utmattade och snarka i en hög. Sen "måste" antagligen vi tvåbenta tvinga i oss lite fika, medan spåret "ligger till sig".  - Man får ju offra sig och ta en bulle eller 2...

Venus och Neptunus värmer varandra, medan powder puffen - Jupiter 
(som har päls) tycker det blir för varmt, att ligga i en valphög.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen