söndag 12 juli 2015

Älskade Portisar

Nu är det ganska precis sju år sedan husse och matte skaffade sin första Portugisiska vattenhund. Att de valde just vår ras berodde främst på att vi är mindre allergena än många andra raser. Ett av deras barn var nämligen pälsdjursallergiker men det har funkat toppenbra med oss Portisar för sonen. Hela familjen blev totalt förälskade i rasen, så snart blev det en Portis till och sedan ännu en - jag (Geisha). Både husse och matte gillade verkligen att ha hundar som var aktiva och arbetsvilliga och tränande mycket med killarna Atreyu och Apachie under de första åren. 2011 blev jag Geishamor då jag fick min (och husse och mattes) första valpkull och året efter blev det ännu en valpkull. Sedan registrerades Geishamors kennel och tvåbeningarnas förhoppning var att kunna föda upp någon kull Portisar om året. Tyvärr har deras avelsplaner inte gått att genomföra eftersom husse har haft stora problem med hälsan under de senaste åren. 

Under året som gått har husse och matte tvingats inse att de inte har kapacitet att aktivera ett helt gäng vattenhundar och därför behöver de satsa på en lite mindre krävande ras istället. Jag och Atreyu är ju pensionärer vid det här laget och nöjer oss gott med lugna promenader, bus i trädgården och lite stimulerande hjärngymnastik ibland. Min dotter Tria behöver betydligt mer både motion, träning och uppmärksamhet än vad de har möjlighet att ge henne i nuläget. Jazz och Bonita har ju redan flyttat till nya familjer och nu överväger de att omplacera Tria också. Riktigt sorgligt tycker vi alla i flocken men för Trias skull är det kanske bra om de kan hitta någon som har energi och möjlighet att jobba mer med henne. Hon behöver det!


Småtjejerna på kvällspromenad med husse.

Duktiga Trolla och Geisha får belöning.

Tria och Daniels Luke Skywalker i bustagen på bakgården.

Vackraste Tria (Geishamors Triumf -11)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen