söndag 26 maj 2019

Parningslekar med bra avslut+utställning!

Trissan och Geishamors Mumin har fått träffas lite varje dag under sista veckan - De har dock inte kommunicerat på samma våglängd hela tiden. Han är en hetsig förstagångs avlare och hon har haft 2 kullar. Givetvis blir det lätt lite prestationskrav på den unge killen (1½ år) när en mogen dam (6 år) visar baken för honom. Nu har de fått till det 2 gånger - den 22/5 hängde de samman i 15 min, idag (26/5) blev det 22 min. Tror dock att dagens häng ska tillägnas min mormor *(Elsa Wengelin). När jag ung och fjunig flyttade till eget boende så kom hon med vitvins-glas som inflyttningspresent. "-Vitt vin och räkor fångar alla kvinnor", sa hon i förtrolig ton till mig 1982. Nu hade jag några räkor i kylen, som jag "råkade" tappa på golvet, (vinet dricker jag själv då hundarna inte uppskattar en bra bouquet) - Mumin fattade direkt för han rörde inte räkorna. När jag lyfte in Trissan i köket så ställde hon sig genast och käkade räkor och då insåg Mumin att det var dags att passa på. Så - Tack mormor för din kloka kommentar 1982 - Jag trodde dock inte att det gällde hundar, (tänk va pengar på räkor jag kunde ha sparat)...

Onsdagens häng mellan 8 kg tunge Mumin och 4 kg lilla Trissan.

Dagens "räk-luris" blev 22 min häng.

Kennelmatte Helena har fattat tycke för Mumin och det verkar
vara besvarat. - En så härlig kille han är Geishamors Mumin.


Fick nu i eftermiddags besked från Therese som äger Geishamors Mymlan, (Mumins syster), att de varit i Saxnäs på Öland och ställt ut. Som vanligt trevlig kritik på fin-Mymlan. Therese känner sig mer och mer rätt i rollen som förare i ringen vilket är svårt för många (bla mig), att hitta rätt i den unika rollen som förare inför granskande ögon. Att en släkting blev BIS (Best In Show) var ju extra skoj för familjen. Vi grattar givetvis från oss på kenneln och önskar fortsatt lycka till med karriären i ringen för både Mymlan och Therese!

Bra kritik från den erkänt duktige domaren Boo Lundström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen