lördag 30 december 2023

Gott nytt år!

Så var det dags att sammanfatta 2023. Redan? Jag tycker inte att det har hänt så mycket, men nu när jag sammanställer året så inser jag att det har hänt en hel del. Det blev bara en kull under 2023 *(Planetkullen). 3 fina valpar, en puffhane och två nakentikar. Då endast Venus var levererad innan semestern så blev det en hel del utflykter med Neptunus och Jupiter. Bl a så blev det en heldag i Vadstena där mina 3-månaders valpar charmade grannar, klosterfolk och turister.

Jag har minskat antal hundar i kenneln. Fiorella fick flytta till en familj i Bankeryd. Idun har flyttat till min kusin och hennes man. Nu är antalet hundar mer anpassat efter min ork och energi. 

Min gamla avelstik  Tassa, fick somna in. Hon har sista tiden bott hos dottern Sanna. Alltid jobbigt med avslut efter "gamla trotjänare".

Det sorgliga som varit omöjligt att förutse är att 2 av mina valpköpare, (på senare tid) avlidet utan större förvarning. Karin D i Habo som köpt 2 hundar av mig gick bort alltför tidigt. Hundarna är omplacerade och vi hoppas att hundarna kommer till sin rätt i de nya hemmen. Min vän Peter A som köpte Tikka Masala av mig försvann också hösten 2023. Han var ju en total motorsport-idiot, - precis som jag är, - så vi hittade varandra direkt. Hans hjärta brann för gokart och racing. Mitt klappar ju lite extra för rally/rallycross och folkrace. Ofta kom han förbi och hälsade på, så hundarna fick leka. Tikka har flyttat till Peters bror. 

Flera av våra uppfödda "äldre" hundar har fått somna in under året. Ingen nämnd men mina tankar går till familjerna som saknar sina 4-fotingar.

Planer inför 2024: Göra tester på Vilda (Tiramisu) och leta efter lämplig puff-avelshane för ett språng. Ev söka dispens för att Alvina ska få ta ytterligare en kull. Jag blev väldigt ledsen när jag var tvungen att ta bort livmodern på Idun. Hon fick en livmoderinflammation efter löp. Hon var ju Alvinas arvtagerska som avelstik på Trolla-linjen. Om jag kan ta en kull ytterligare på Alvina, så kommer jag spara en tik som blivande avelstik. Ev så ska det bli inköp av en puffhane, på längre sikt. Han ska i så fall vara utlagd på halvfoder, då jag endast ska ha tikar hemma i kenneln, på sikt.

Ett riktigt gott slut och ett strålande gott nytt år önskas från mig och hundflocken

Gammal bild på Skittles som INTE gillar mössan.

Alvina med Planetkullen.

Planetkullen testar valptältet

Helenas faster är en hundtokig nunna.
Här är Jupiter, 3 månader ung på besök.

Idun precis innan kastrationen.

Frusna nakenfisar i tröjor.

3 Portisar och en lurvig gubbe, 30 dec, - 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen