måndag 26 november 2012

59 dygn ...

... sedan parning idag, säger matte. Igår eftermiddag märkte husse att slemproppen började släppa så smått. När matte kollade tempen så hade jag bara 36,5. Normalt för hundar är mellan 38-38,5, säger dom och att tempen går ner ett par grader brukar vara ett tecken på att valpningen är nära förestående, typ inom 12-24 timmar. Dräktigheten brukar vara mellan 58-65 dygn, säger dom. Jaha. Och? Precis som om det skulle vara så himla viktigt att räkna timmar eller dygn? Matte och husse trodde nog att jag skulle väcka dem i natt men jag sov gott så. I förmiddags var jag lite flåsig, ville inte äta frukost och bäddade i fåtöljen. Matte bad Sanna att komma hit för att hjälpa till i fall det skulle sätta fart. Jag brukar ju oftast bo hos min Sanna-matte nu för tiden och saknar henne när vi inte har träffats på några dagar. Det var mysigt att hon kom och klappade mig på magen. Jag började nästan känna mig som vanligt igen framåt kvällen. Det vill säga som en alldeles "vanlig" Michelin-vovve med jättemage, precis som jag gjort den senaste veckan. Vid middagen blev jag plötsligt glupande hungrig och nu har jag precis varit med ute på kvällspromenaden runt kvarteret. Det gick bra, om än lite långsammare än vanligt. Nu ligger tempen nästan normalt, säger matte. Två-beningarna är lite besvikna över att valparna inte visar några tecken på att komma ännu. Men valparna kommer när dom är redo, det är jag säker på. Hussarna och mattarna får allt tåla sig lite till ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen