måndag 30 oktober 2023

Grattis till 12-åriga Mirakelkullen och operation av Idun.

Vår första kull med Portgisiska vattenhundar fick en dramatisk förlossning och vi var väldigt nöjda att vi fick 3 härliga "lakritstroll". Det var Geisha och Apachies första valpar, likväl som det var vår första kull i kenneln. Vi lejde in Helenas mamma, som fött upp många kullar, som nestor. - Tur var det, då Geisha inte ville föda, krysta eller göra annat än att äta leverpastej, druvsocker eller godis. Så att vi fick tre fina valpar var fantastiskt. Eller som Helena uttryckte det: - ett MIRAKEL! Triumf, Bonus och Mirakel (Wilja), blev deras namn.   Här finns foton från förr: Mirakelkullen.

Grattis på 12-årsdagen!    

---...---...---

I förra veckan började Idun dra sig undan och hon brukar ju vara den som är "- In your face", mest hela tiden. Jag testade tempen på henne och den var lite förhöjd, men inte alarmerande. - Hon slutade äta helt i onsdags. Sedan har jag handmatat henne med ris och kokt torsk, det har dock inte hjälpt, mer än lite grann. I torsdags bestämde jag mig för att åka in till veterinären på fredag förmiddag. I fredags förmiddag var dock tempen åter normal, så jag avvaktade med veterinärbesök och hoppades på bättring. Sedan har jag tvingat i henne kokt torsk och hemknåpad vätskeersättning. Helgen har varit orosfylld, då hon varit hängig. Tempen har åter ökat under helgen. Idag fanns ingen återvändo, då tempen konstant ökade under natten och hennes allmäntillstånd blev sämre och sämre. Väl inne på djursjukhuset togs prover, som visade att hennes vita blodkroppar flödade i ådrorna. Detta är ett tydligt tecket på infektion. Nästa test var sänkan som var ordentligt förhöjd. Sedan blev det ultraljud och det visade en livmoder fylld av vätskeblåsor. Hennes livmoder riskerade att spricka, då den var extremt uttänjd. Vi fick lyfta och förflytta henne på rygg. Operationen gick bra, så långt vi vet nu. Hon ligger nu hemma i köket, halvt om halvt utslagen. Jag tvingar i henne antibiotika och smärtstillande. Vi har återbesök imorgon, då veterinärerna var oroliga för hennes välbefinnande, eftersom hennes låga medvetande efter narkosen, är ovanligt. 

Så nu måste jag omplanera framtiden i kenneln. Jag hade ju tänkt att avla på Idun vid nästa löp. - Det kommer ju inte att hända då hon nu är kastrerad. Hur jag ska vända och vrida på detta, är just nu av underordnad betydelse. Nu ska Idun få bli frisk, sen får vi se. 

Hemma igen efter borttagen livmoder.
Idun är lite utslagen.

Den idiot som härnäst säger att jag bara avlar för 
att tjäna pengar, får nog springa fort...

Sista fotot på min fertila Idun. 2 timmar 
senare så var hon kastrerad.

På Evidensia i Jönköping fanns en hel del trevliga
tavlor m "historiska hundar".


3 kommentarer:

  1. Vi tänker på er och hoppas Idun tillfrisknar fort ❤️ kram Johline & Lukas (Raita)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hon gick för egen maskin ut och kissade nu ikväll, så hoppet finns.

      Radera
  2. Älskade ditt inlägg! Ditt unika perspektiv skiljer ditt skrivande åt. Ser fram emot mer!

    SvaraRadera

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen