torsdag 29 mars 2012

Förändringar i flocken


Vackra Tria, 5 månader
Jag har löpt och mestadels varit hos min älskade lillmatte Sanna i flera veckor. Några valpar ska det inte bli denna gång (kanske nästa löp, säger de tvåbenta) så vi har inte fått vara tillsammans. Under tiden jag haft det lugnt och skönt hos Sanna har det tydligen varit fullständigt kaos hemma i flocken. Hussarna och mattarna var alldeles bleka av sömnbrist när jag kom hem för att hälsa på efter löpet. Min käre pojkvän Apachie har nämligen inte kunnat släppa tanken på mig en sekund. Visst är han gullig? ;)

Vår lilla Tria växer och växer. Nu är hon snart 5 månader och lika hög som jag. Hon kommer nog snart att vara både högre och större än jag - brås väl på far sin, kan jag tro. Som matriark i flocken ser jag till att ta ner henne lite då och då så att hon inte ska få några idéer i framtiden. Jag uppfostrar henne kärleksfullt men mycket bestämt. Hon är en liten trygg tjej med mycket skinn på nosen men hon accepterar utan tvekan min överlägsna rang. Killarna skämmer bort henne och låter henne ta både mat, älsklingsleksaker och pinnar från dem utan protester.



Är du en aktiv person och intresserad av att köpa
Puma "Apachie" med bibehållen avelsrätt för oss?
Läs mer om honom  här!

Lite trista nyheter är att husse och matte överväger förändringar i flocken. Matte har nämligen ett uppdrag på gång som kommer innebära att hon jobbar mindre hemifrån än nu. Att ha fyra hundar är lite väl mycket då, säger de. Jag kommer att bo hos Sanna och det trivs jag alldeles utmärkt med. De tänker även söka efter någon aktiv person som skulle vilja ha Apachie på halvfoder. Det är med sorg i hjärtat de konstaterar att han (som är en mycket aktiv hund) inte riktigt får vad han behöver nu i form av motion och utmaningar. Halvfoder innebär tydligen att den nya ägaren köper Apachie till halva marknadspriset och att vi har rätt att ta en kull till efter honom. Helst skulle han komma till en person/familj som inte har någon tik i huset eftersom han blir oerhört stressad av att ha en löptik i närheten nu efter parningen. Jag hoppas att han kommer att hamna hos någon som verkligen gillar att jobba med honom för han älskar verkligen att vara i gång och har massor med spring i benen. Hittar matte och husse inte någon som passar perfekt ihop med Apachie så kommer han att stanna kvar hos oss, säger de. Ja, vi får väl se hur det blir ...



Våra goa flockkillar. Atreyu på golvet och Apachie i favoritsoffan.



Tria gillar bollbus på gården nu när snön äntligen smält bort!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

svenpeterdahlstrand@gmail.com

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen